Wednesday 16 March 2011

RPH PENDIDIKAN JASMANI

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Jasmani


Bahagian A : Latar Belakang RPH

Pelajaran        : Pendidikan Jasmani
Tarikh            : 01/04/2010
Tahun             : 4 Arif
Masa               : 7.45 Pagi – 8.15 Pagi
Bil. Murid      : 40 Orang (L= 22, P= 18 )

Tunjang 1      : Kemahiran
Tajuk              : Permainan Bola Baling     
Sub-tajuk       : Kemahiran Menghantar dan Menyambut/ Menerima

Objektif Pengajaran Dan Pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran, murid  akan dapat:

Psikomotor     : melakukan 6 kali daripada 8 percubaan kemahiran menghantar dan menyambut bola  
                          dengan teknik  yang betul pada  jarak 5 meter. 

Kognitif          : menyatakan dua aspek sains semasa menghantar dan menyambut  bola yang betul.

Afektif            : bekerjasama melakukan aktiviti pembelajaran.

Penggabungjalinan   : Bahasa Melayu, Sains, Matematik

PSA                            : Pelajar pernah bermain permainan bola baling.

BBM                          : Bola Baling , skitel.

Penerapan nilai         : Peka pada situasi, patuh  kepada arahan.

Kemahiran Generik : Membanding beza cara menyambut bola dengan sebelah tangan atau  dua
                                      belah tangan


                










Bahagian B : Kandungan / Pengisian RPH


BAHAGIAN / MASA
TAJUK/
AKTIVITI
FOKUS PEMBELAJARAN/
BUTIR MENGAJAR
ORGANISASI/ PENGELOLAAN
STRATEGI/
CATATAN

PERMULAAN
(5 MINIT)

·   Rebut Bola
ü  Berlari bebas dan
        merebut bola.
ü  Masuk ke dalam
Gelung bila dapat bola.




§  Aktiviti regangan
    dan kelonggaran
ü    Kaki
ü  Pinggang
ü    Bahu
ü  Kepala

·      Berlari atas hujung kaki.
·      Memegang bola
    dengan dua belah      
    tangan.
·      Lompat dengan sebelah
    atau dua belah kaki
    kedalam gelung.

Contoh:
       Angkat sebelah kaki,
     lakukan rotasi ikut arah
     jam dalam 12 kiraan
    (Kaki)
      Tangan cekak
     pinggang, lentikan 
     badan kesisi dalam   
    10 ulangan (Pinggang).

·        Arahan










·       Tunjuk cara


PERKEMBANGAN P&P
(12 MINIT)

1. Menghantar dan
    menerima bola dua   
    belah tangan.
·   Statik
( Jarak 5 m)
    ( Berpasangan )
  
2. Menghantar dan
    Menerima bola
    dengan dua
    belah tangan
    sambil bergerak
    pada jarak 5 m.
    ( Berpasangan )
   

3. Menghantar dan
    menerima bola
    dengan sebelah
    belah tangan.
    Statik, jarak 5 m
   ( Berpasangan )
  
4. Menghantar dan
    Menerima bola
    dengan sebelah
    belah tangan
    sambil bergerak,
    ( Berpasangan )
·   Ulang 8 kali.

Hantaran:
·      Pegang bola dengan   
     sebelah tangan atas
     bahu.
·      Berdiri dengan sebelah
     kaki kehadapan.
·      Hantar bola menuju  
    pasangan ikut lajak.
·      Penghantar statik
·      Ulang 8 kali

Meyambut:
·      Berdiri dengan sebelah  
     kaki ke hadapan.
·      Hulurkan kedua belah 
     tangan kehadapan.
·      Sambut bola dan serap ke dada
·      Penerima bergerak
     kehadapan atau kesisi
·      Ulang 8 kali
   
Meyambut:

      Berdiri dengan sebelah kaki ke hadapan.
      Hulurkan sebelah tangan dengan tapak tangan hadap ke atas.
      Sambut bola dan
    serap ke dada.
      Penerima bergerak
    kehadapan atau kesisi.




X                      X













X                       X


·     Tunjuk cara





·      Berpasangan


KEMUNCAK
(8 MINIT)

 Permainan
 Tuju skitel


      Hantarkan bola kepada
    rakan sebelum     
    menjatuhkan skitel
      Tujukan bola ke arah
     skitel pada jarak 5 meter.
·      Satu mata diberi
     setiap kali skitel  
     dijatuhkan.
·      Pasukan yang
    menjatuhkan skitel paling banyak dikira pemenang.



·    Tunjuk cara
·    Intrapersonal


PENUTUP
(5 MINIT)


    Gerak Kendur
ü  Aktiviti regangan dan kelonggaran
  
    Contoh: 
  
·   Membesar dan Mengecilkan badan



·   Rumusan








      Mengembang badan
    di atas hujung kaki.
      Peluk badan sekecil-
    kecilnya.
      Bangun perlahan- lahan sambil membuka pelukan.
  
      Soal jawab cara hantaran dan menyambut bola
    dengan teknik yang betul
















·      Kemahiran   Generik




No comments:

Post a Comment